دوره بلندمدت در شرکت پالایشگاهی

دوره بلند مدت مدیریت فرایند

برگزاری دوره بلند مدت مدیریت فرایند در شرکت نفت ستاره خلیج فارس

اندکی پس از شروع دوره ثبت نامی بلندمدت پرورش متخصص مدیریت فرایند که در خرداد مال سال 1400 آغاز گردید و استقبال علاقه مندان حوزه مدیریت فرایند از این دوره، برخی از سازمان ها از جمله شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز درخواست برگزاری دوره بلند مدت پرورش متخصص مدیریت فرایند را در سازمان شان مطرح کردند. گفتنی است این دوره به دلیل شرایط کرونایی بصورت آنلاین برگزار شد.

شرکت نفت ستاره خلیج فارس جزء مدرن‌ترین پالایشگاه ­های خاورمیانه است. ابر پالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و کاهش آلاینده های زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های استراتژیک انرژی مانند بنزین و نفت‌گاز ایجاد شده و فراوارده هایی همچون گاز مایع، هیدروژن، گوگرد، سوخت جت و انواع حلال ها را تولید می‌کند.

در دوره بلند مدت پرورش متخصص مدیریت فرایند طی ۱۰۰ ساعت و در قالب ۲۵ جلسه کلیه مباحث مورد نیاز متخصصین در حوزه مدیریت فرایند آموزش داده شده و انجام تمرین ها و نمونه های واقعی و مرور چند پروژه انجام شده مدیریت فرایند، شرکت کنندگان به تسلط بالایی خواهند رسید.

البته یکی از الزامات موفقیت در دوره بلند مدت پرورش متخصص مدیریت فرایند این است که شرکت کنندگان، در طول هفته به مرور مباحث، مطالعه سایر منابع تکمیلی و تمرینات اشاره شده توسط اساتید دوره بپردازند.

از دیگر نکات جائز اهمیت در مورد دوره های بلند مدت پرورش متخصص مدیریت فرایند، برگزاری کلاس ها توسط ۴-۵ استاد است طوریکه هر مبحث توسط استادی تدریس می شود که کاملا بر موضوع تدریس تسلط دارد.


سرفصل های آموزشی حوزه مدیریت فرایند

  • چرا مدیریت فرایند
  • فرایندگرایی و وظیفه گرایی
  • کاربرد مدیریت فرایند در انواع پروژه های معماری سازمانی
  • کاربرد مدیریت فرایند در پروژه های  ERP
  • کاربرد مدیریت فرایند در پروژه های تحلیل سیستم و تحلیل کسب و کار
  • سازمان فرایندگرا و وظیفه گرا و نحوه حرکت از سازمان وظیفه گرایی به فرایندگرایی
  • مزایا و ارزش افزوده های مدیریت فرایند
  • گام های و مراحل اصلی استقرار مدیریت فرآیندها
  • نحوه متقاعد سازی و فرهنگ سازی اعضا سازمان در حوزه مدیریت فرایند

 

سرفصل های آموزشی حوزه معماری فرایندها و APQC

  • معماری فرایند چیست و چه ضرورتی دارد؟
  • روش های استخراج معماری فرایند
  • چه طور معماری فرایند طراحی کنیم؟
  • مدل های مرجع چیست و انواع آن کدام اند؟
  • معرفی و آموزش مدل مرجع  APQC
  • کاربرد APQC در طراحی معماری فرایند
  • استخراج و بهینه سازی معماری فرایند با  APQC
  • ارائه چندین مثال واقعی از نحوه استخراج معماری فرایندها

 

سرفصل های آموزشی حوزه استاندارهای مدیریت فرایند

بخش اول: مدلسازی فرایند و استاندارد BPMN

  • BPMN2 ،کاربرد ها و مقایسه آن با سایر روشهای مدلسازی فرآیند
  • مفاهیم- BPMN2  نمادها و کاربرد هر کدام از آنها
    • آشنایی با انواع Task ها
    • دروازه ها و تعیین مسیر جریان فرآیند
    • تشریح کامل event ها و کاربرد آنها
    • خطوط جریان و swimlanes
    • معرفی انواع زیر فرآیند
  • اشتباهات رایج در مدلسازی فرایند و بکارگیری استاندارد BPMN2 کدام اند؟
  • چطور مدلسازی کنیم که نیاز به برگزاری جلسات مجدد مصاحبه نباشد؟
  • سطوح مختلف مدلسازی فرایند
  • چگونگی مدلسازی فرایندها در سطح پیاده سازی
  • ارائه مثال و تمرین جهت تسلط شرکت کنندگان روی مفاهیم استاندارد BPMN
  • معرفی شناسنامه فرایندها و توضیح بخش های مختلف آن
  • روش های مختلف مدلسازی فرایندها
  • تکنیک ها و اصول کاربردی در انجام مصاحبه
  • مصاحبه برای استخراج چگونه انجام می شود؟ چه سوالاتی را از چه کسانی بپرسیم؟

بخش دوم نرم افزار ویژوال پارادایم

  • ضرورت بکاریگیری نرم افزار ویژوال پارادایم در پروژه های مدیریت فرایند
  • آشنایی با نرم افزار ویژوال پارادایم
  • نحوه ترسیم انواع نمودارها در نرم افزار ویژوال پارادایم
  • نحوه ورژن زدن فرایندها در نرم افزار ویژوال پارادایم
  • شبیه سازی و انیمیشن در ویژوال پارادایم
  • تبدیل نمودارها به یکدیگر
  • نحوه ایجاد ارتباط نمودارها با یکدیگر
  • نحوه تهیه انواع ماتریس ها در نرم افزار ویژوال پارادایم
  • سایر قابلیت های مهم نرم افزار ویژوال پارادایم

بخش سوم استاندارد DMN 

  • ارتباط استانداردهای DMN و BPMN
  •  DMN چیست؟
  • نمادهای اصلی  DMN
  • جداول تصمیم
  • خط مشی گذاری و ساختاربندی قوانین
  •  DRD یا دیاگرام الزمات تصمیم گیری
  • تشریح چند مثال در زمینه DMN
  • انجام چند تمرین عملی در مورد DMN بصورت کارگاهی

سرفصل های آموزشی حوزه تحلیل و بهبود فرایندها

  • نقش و جایگاه فاز تحلیل در پروژه های مدیریت فرایند
  • ورودی های فاز تحلیل را چگونه باید تامین کرد؟
  • تکنیک ها و ابزارهای تحلیل فرایندها کدام اند؟
  • روش های کیفی تجزیه و تحلیل فرایندها
    • تحلیل ارزش افزوده
    • تحلیل دلایل ریشه ای
    • مستندسازی مشکلات و ارزیابی آثار
    • تجزیه و تحلیل شکاف
  • روش های کمی تجزیه و تحلیل فرایندها
    • تحلیل جریان
    • تحلیل صف
    • شبیه­سازی
    • شش سیکما
  • خروجی های فاز تحلیل
  • ابعاد مختلف بهبود و طراحی مجدد فرایند (زمان، هزینه، کیفیت و انعطاف پذیری)
  • معرفی تکنیک چهار ضلعی شیطانی در تحلیل و بهبود فرایندها
  • قابلیت های تجزیه وتحلیل فرایندها در visual paradigm

سرفصل های آموزشی حوزه BPMS

بخش اول: فلسفه، کارکرد، نقاط قوت و ضعف نرم افزارهای BPMS

  • نرم افزارBPMS چیست؟
  • جایگاه BPMS در چرخه مدیریت فرایند
  • آشنایی با نرم افزارهای BPMS (سیستم های نرم افزاری مدیریت فرآیندهای کسب و کار(
  • ارزش افزوده ها، مزایا و نقاط ضعف نرم افزارهای  BPMS
  • مقایسه نرم افزارهای BPMS با سیستم های گردش کار از قبیل شیرپوینت
  • ارائه برخی از تجربیات موفق پیاده سازی نرم افزار BPMS در ایران
  • مرور تجربیات موفق پیاده سازی نرم افزار BPMS در جهان
  • جایگاه نرم افزار BPMS در مقابل ERP و سایر نرم افزارهای موجود در سازمان
  • شاخص های ارزیابی و انتخاب BPMS چیست؟
  • مراحل تولید نرم‌افزار در BPMS

 

 بخش دوم:کارگاه عملی آموزش نرم افزار Bizagi

  • چرا Bizagi و معرفی مزیت های آن
  • معرفی گام های ساخت فرایند در نرم افزار Bizagi
  • پیش نیاز های نصب نرم افزار Bizagi
  • نصب و پیکربندی سیستم Bizagi
  • تنظیمات مربوط به Sql server و Web Server
  • نحوه ایجاد، افزودن و ویرایش فرآیند
  • رابط کاربری بیزاجی
  • محیط  Wizardنرم افزار Bizagi
  • محیط پیشرفته بیزاجی
  • معرفی ویژگی های فرآیند
  • معرفی ویژگی های Entity
  • نحوه تعریف قواعد کسب و کار
  • سیستم های خارجی و نحوه اتصال آنها به نرم افزار Bizagi
  • تغییر زبان محیط بیزاجی
  • تعیین سطح دسترسی ها
  • معرفی  Process Exchange
  • دلایل استفاده از Customize columns
  • چرخه تکامل طراحی فرآیند بیزاجی
    • طراحی فرآیند
    • طراحی دیتا مدل
    • طراحی فرم ها
    • قوانین کسب و کار
    • ایفا کنندگان
    • ایجاد یکپارچگی
    • اجرای فرآیند

بخش سوم: کارگاه عملی آموزش نرم افزار BPMS  کاموندا

  • آموزش دانلود و نصب در نرم افزار Camunda
  • تعریف کاربران، گروه های کاربری در نرم افزار کاموندا
  • آشنایی با سیستم گردش کار کاموندا
  • آموزش طراحی فرایندها در مدلساز کاموندا
    • استانداردهای‌‌‌ BPMN در Camunda
    • مفهوم DMN در Camunda
    • مفهوم Case Management در Camunda
  • آموزش طراحی فرم ها
    • ساخت فرم فارسی و انگلیسی
    • یکپارچگی فرم‌ها در طراحی مدل و معرفی متغیرهای فرآیند
  • Cockpit
    • مشاهده وضعیت فرآیندهای آرشیو شده و در حال اجرا
    • مشاهده صفحه پیاده سازی
    • مفاهیم گزارشات موجود در cockpit
    • انتقال و ورژن‌گذاری فرآیندها در نرم افزار کاموندا
  • Task list
    • آغاز یک نمونه فرآیند
    • ساخت فیلتر شخصی ‌سازی شده
    • ذخیره و تکمیل یک فعالیت
    • مدیریت فعالیت‌های کاربر
    • مشاهده جزییات فعالیت
  • معرفی ماژول Optimize در نرم افزار کاموندا
    • ساخت گزارش
    • فیلتر گزارشات
    • ساخت داشبورد
    • مفهوم پوشه و کاربرد آن
    • ساخت هشدار (Alert)
  • Admin
    • تعریف یوزر، گروه و نتنت
    • مدیریت انواع دسترسی ها

 

  • معماری نرم افزار
    • محصولات و ورژن‌ها
    • زبان برنامه نویسی
    • دیتابیس ها در نرم افزار کاموندا
    • API
    • Deploy & Build
  • چه سفارشی سازی هایی بر روی نرم افزار Camunda میتوان اعمال کرد؟

 بخش چهارم: کارگاه عملی آموزش نرم افزار BPMS  پروسس میکر

  • آموزش دانلود، نصب و لاگین درنرم افزار Process Maker
  • نصب زبان فارسی و اعمال تغییرات روی لیبل های قسمت های مختلف نرم افزار پروسس میکر
  • تعریف کاربران، گروه های کاربری، دپارتمان ها و نقش ها
  • اختصاص مجوز به نقش ها، اختصاص نقش به کاربران، اختصاص کاربران به گروه ها و دپارتمان ها در نرم افزار پروسس میکر
  • منابع، محیط، تنظیمات و لاگ (لوگو، تاریخ و زمان، پوسته، ورود به سیستم، وب سرویس ها)
  • آشنایی با میز کار و محیط کاربری نرم افزار، ایجاد کار جدید و… در نرم افزار پروسس میکر
  • بازنگری کارها و ناظر فرآیند
  • طراحی فرایندها، اختصاص کاربر به وظیفه، محدودیت زمانی وظایف، مجوزها، ایجاد درگاه برای فرآیندها، نسخه بندی فرآیند
  • طراحی فرم ها، زیر فرم ها، نحوه استفاده از انواع فیلدها برای طراحی فرم های اطلاعاتی، اتصال فیلدها به بانک اطلاعاتی، تعریف متغییرها
  • طراحی و پیاده سازی جداول سیستم و گزارشی در نرم افزار پروسس میکر
  • آموزش پیاده سازی دروازه ها و به کار گیری انواع شروط ترتیبی و موازی
  • تعریف اسناد ورودی، کنترل روی اسناد ورودی و تعریف نسخه های مختلف برای اسناد
  • تعریف اسناد خروجی، تولید اسناد با فرمت word و pdf
  • ایجاد فضا های کاری مستقل از هم
  • برنامه نویسی در پروسس میکر

سرفصل های آموزشی حوزه فرایندکاوی

  • فرآیندکاوی و داده کاوی – ارتباط و تفاوت  (Process Mining vs Data Mining)
  • تاریخچه فرآیندکاوی و جایگاه آن در BPM
  • انواع ارتباطات میان مدلها و داده ها (play out/ play in/ replay) و متدولوژیهای فرآیندکاوی
  • مروری بر الگوریتمها و زبان های مدلسازی مورد استفاده در فرآیندکاوی
  • معرفی نرم افزارهای فرایندکاوی شامل نرم افزارDisco   و ProM
  • آموزش نصب نرم افزارهای Disco   و ProM جهت برگزاری کارگاه آموزشی
  • تشریح منبع تهیه، انواع فرمت های قابل قبول و سایر ویژگی های event logs به عنوان ورودی فرآیندکاوی
  • دستیابی به شناختی عمیق تر از داده های استخراج شده در event log
  • اکتشاف خودکار فرآیند از داده های استخراج شده در event log
  • تشریح انواع الگوریتم های اکتشاف فرآیند و مقایسه آن ها
  • تشریح انواع مدل های فرآیندی و notationهای آن و مقایسه مدل های لازانیا و اسپاگتی
  • تشریح رویکرد تحلیل انطباق و کشف انحرافات از طریق مقایسه مدل فرآیندی ایده آل و واقعیت رخ داده
  • تشریح رویکرد تحلیل عملکرد از طریق شناخت گلوگاه ها و بینش عمیق تر نسبت به فرآیند به منظور درک نقاط قابل بهبود

سرفصل های آموزشی حوزه ربات های نرم افزاری  (RPA)

  • منطق RPA ها یا ربات های نرم افزاری چگونه است؟
  • ربات های نرم افزاری چه کارهایی را میتوانند انجام دهند؟
  • معرفی چند نرم افزار RPA
  • آموزش نحوه کار و یک مثال واقعی از ربات های نرم افزار

شما نیز می توانید این دوره فوق العاده را در سازمان خود برگزار کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آموزش

آموزش مدیریت فراینددوره آموزشیکسب و کارمدیریت فرایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *