ابزارهای فرایندکاوی

فرآیندکاوی اخیرا به یک حوزه بسیار جذاب و داغ  تبدیل شده است. بر اساس تحقیقات اخیر توسط Deloitte، 63% از شرکت های جهانی استفاده از ابزارهای فرآیندکاوی را شروع کرده اند تا حداقل در آینده نزدیک نرم افزارهای فرآیندکاوی را آزمایش کنند.

اگر به دنبال مقایسه و شناسایی انواع مختلف نرم افزار‌های فرآیند کاوی هستید، به جای درستی آمده اید. در این مقاله، ما فهرست نهایی ابزارهای فرآیندکاو  برتر را به اشتراک می‌گذاریم، و به چند سؤال کلیدی در مورد این ابزار‌ها پاسخ می‌دهیم و نکاتی را در مورد نحوه شروع به کار ارائه می‌کنیم.

نرم افزار فرآیند کاوی خوب چیست؟

بیش از 35 ابزار فرآیند کاوی مختلف در بازار موجود است که انواع مختلف سازمان ها و مشتریان از آن‌ها استفاده می‌کنند. صرف نظر از نیازهای خاص شما، خوب است برخی از معیار‌های کلیدی که یک ابزار فرآیندکاوی بایستی داشته‌ باشد را در نظر داشته باشید:

سهولت استفاده – کار با ابزار‌های فرآیندکاوی نباید سخت و پیچیده باشد از آنجا که در سازمان بسیاری از افراد می‌خواهند از ابزار فرآیندکاوی استفاده کنند استفاده آسان یکی از مهمترین شاخصه‌های ابزار مناسب است ..

قابلیت پیکربندی – برخی از ابزارهای فرآیند کاوی فقط به موارد استفاده خاصی محدود می‌شوند یا به تلاش قابل توجهی برای پیکربندی یا ادغام با سیستم های منبع مختلف نیاز دارند.

تجزیه و تحلیل و گزارش – اگر به دنبال فرآیند کاوی در سطح سازمانی هستید، احتمالاً به قابلیت های تجزیه و تحلیل و گزارش پیشرفته و قابل اعتماد نیاز دارید.

دید سرتاسری (E2E) – با دیجیتالی شدن بیشتر کارها ، به دید کامل E2E ازکل  سفر فرآیند در ابزارها و سیستم‌های مختلف نیاز دارید.

هزینه کل مالکیت – راه حل های فرآیندکاوی در انواع هزینه ها و سطوح خدمات ارائه می شود. در نظر گرفتن کل هزینه مالکیت از جمله هزینه پیاده سازی و همچنین هزینه اجرای تجزیه و تحلیل فرآیندهای مداوم، هوشمندانه است.

هنگام انتخاب ابزارهای فرآیندکاوی چه مواردی را باید در نظر گرفت

هنگام انتخاب نرم افزار فرآیند کاوی، چندین نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

– دامنه تحلیل نرم افزار باید بتواند تجزیه و تحلیل جامعی از داده های فرآیند ارائه دهد و از داده های فعلی و تاریخی استفاده کند.

برترین نرم افزار فرآیند کاوی در سال 2024

گزارش های مختلفی اعم از گارتنر، فارستر و اورست به بررسی ابزار‌های فرآیندکاوی مختلف پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را ذکر کرده‌اند در اینجا ما به برترین ابزار‌های فرآیندکاوی این گزارش‌ها اشاره می‌کنیم.

ابزار فرآیندکاوی  Celonis

اگر نام فرآیندکاوی را شنیده باشید ، احتمالاً نام Celonis را نیز شنیده اید. Celonis که در سال 2011 تأسیس شد، یکی از اولین راه حل های تجاری موجود در بازار بود که طیف کاملی از کشف فرآیند، تجزیه و تحلیل، بررسی انطباق و راه حل های بهبود فرآیند را ارائه می کرد. تا به  امروز، Celonis بیش از 2.3 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب کرده است که آخرین آن در اوت 202 از صندوق ثروت قطر بود.

پلتفرم فرآیندکاوی Celonis، سیستم مدیریت اجرا (EMS) نامیده می شود. علاوه بر عملکرد فرآیند کاوی سنتی، EMS یک راه حل ابری برای استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها در زمان واقعی و همچنین عملکرد وظیفه‌کاوی ارائه می دهد. Celonis EMS همچنین شامل مدل‌سازی فرآیند و عملکرد شبیه‌سازی فرآیند می‌شود.

امروزه Celonis یک شرکت جهانی با بیش از 20 دفتر در سراسر جهان است. در اکثر صنایع، به ویژه در بخش تولید یا سایر خدماتی که بر روی زیرساخت SAP ERP اجرا می شوند، مشتریانی دارد. با وجود میراث مشترک آلمانی و ارتباط نزدیک بین این دو شرکت، سلونیس متعلق به SAP نیست. در عوض، SAP جایگزینی برای Celonis به نام Signavio در سال 2021 تولید کرد.

ابزارهای فرایندکاوی

ابزار فرآیندکاوی  UIPath

UiPath یک شرکت جهانی است که در بخارست، رومانی تاسیس شده و متخصص در اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) است. UIPath در سال 2019 ProcessGold Process Mining را خریداری کرد و دارای پیشینه قوی در فرآیندکاوی و وظیفه‌کاوی به ویژه به عنوان یک توانمند برای اتوماسیون هوشمند است.

UiPath به دلیل ابزار وظیفه کاوی خود که از هوش مصنوعی برای شناسایی و جمع‌آوری گردش کار کارکنان برای شناسایی وظایف تکراری استفاده می‌کند، شناخته شده است. همراه با UiPath Task Mining، راه حل UiPath Process Mining در پلتفرم اتوماسیون تجاری UiPath ارائه شده است. UiPath همچنین مجوز رایگان Community Edition را برای استودیوی نرم افزاری خود ارائه می دهد که به دانش آموزان و توسعه دهندگان اجازه می دهد تا این پلتفرم را امتحان کنند.

امروزه، UiPath یک شرکت جهانی با بیش از 40 دفتر در سراسر جهان است. UiPath یک پلت فرم گسترده است که طیف وسیعی از ویژگی ها را ارائه می دهد. در فرآیند کاوی برخی از مزایای آن عبارتند از:

شناسایی فرصت های اتوماسیون

یکپارچگی

یادگیری آسان

آکادمی UiPath

ابزار فرآیندکاوی UIPathابزار فرآیندکاوی  IBM

اگر شما یکی از طرفداران محصولات و خدمات شرکت IBM هستید خوب است بدانید که می توانید باز ابزار فرآیندکاوی این شرکت استفاده کنید. . IBM Process Mining که در سال 2021 از طریق خرید MyInvenio به مجموعه IBM اضافه شد، فرآیندهای کسب و کار را با استخراج داده ها از سیستم های سازمانی کشف، نظارت و بهینه سازی می کند.

علاوه بر فرآیند کاوی، IBM یک پلت فرم مدیریت فرآیند کسب و کار گسترده و راه حل های اتوماسیون فرآیند رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می دهد. در میان نرم‌افزارهای مختلف اتوماسیون هوشمند، IBM یک پلتفرم سربه سر مبتنی بر هوش مصنوعی برای اتوماسیون کسب‌وکار ارائه می‌کند.

4 ویژگی برتر IBM Process Mining:

رابط کاربری جذاب

مصور سازی عالی

استفاده از هوش مصنوعی

ابزار فرآیندکاوی ARIS

Aris Process Mining راه حلی است که توسط Software AG، یک فروشنده نرم افزار سازمانی که در سال 1969 در دارمشتات آلمان تأسیس شد، توسعه یافته است. Software AG بیش از 10000 مشتری سازمانی در بیش از 70 کشور جهان دارد.

Aris Process Mining یکی از اولین ابزارهای تجاری فرآیند کاوی بود که در سال 2000 شروع به کار کرد. مزیت اصلی آن یکپارچگی عمیق با طراحی معماری سازمانی است. مجموعه محصولات ARIS علاوه بر عملکرد فرآیندکاوی، شامل مدل‌سازی فرآیند، مدل‌سازی سفر مشتری، وظیفه‌کاوی و عملکرد RPA می‌شود. َاین ابزار همچنین شبیه سازی فرآیند را ارائه می دهد.

ویژگی های کلیدی ابزار فرآیندکاویARIS:

تجزیه و تحلیل علل ریشه ای تعاملی: Aris Process Mining به طور خودکار علل ریشه ای و بینش‌هایی منحصر به فرد را به کاربران ارائه می‌دهد

مدل‌سازی و تحلیل فرآیند: مدل‌های فرآیندی را می‌توان با معیارهای عملکرد واقعی بهبود داد

مدیریت عملکرد فرآیند (PPM): ابزاری برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار بر اساس بینش‌های فرآیند کاوی و تجزیه و تحلیل.

ابزار فرآیندکاوی Apromore

Apromore یک راه حل فرآیند کاوی با پیوندهای عمیق با بخش دانشگاهی است که توسط اساتید دانشگاه (مارلون دوماس) تأسیس شده است. Apromore یک نسخه رایگان از نرم افزار خود را برای اهداف آموزشی و تحقیقاتی ارائه می دهد. این ابزار به صورت عمیق بینش‌های فرآیندکاوی ارائه داده و نیز شبیه سازی فرآیند را برای کاربران تسهیل می کند.

نسخه رایگان: Apromore دسترسی به محصول Enterprise Edition SaaS خود را به صورت رایگان برای دانشجویان و محققان ارائه می دهد.

 

جمع بندی :

ابزارهای فرآیندکاوی طیف وسیعی از قابلیت‌ها را به منظور کشف، تحلیل و بهبود فرآیندهای سازمان‌ها ارائه می‌دهند. در این گزارش ما برترین ابزار‌های فرآیندکاوی جهان را بر اساس سه گزارش گارتنر، فارستر و اورست را به شما معرفی کردیم. نکته قابل توجه در این ابزارها ارائه رایگان قابلیت‌های اصلی فرآیندکاوی به کاربران است در واقع  برترین ابزارها یعنی Celonis، Uipath و Apromore  نسخه رایگان را به کاربران برای کشف فرآیند، بررسی انطباق و بهبود فرآیند ارائه می‌دهند. علاوه بر این بسیاری از ابزارهای فرآیندکاوی مانند Prom، Rum و Pm4Py به صورت رایگان برای کاربران در دسترس است.

با توجه به آنچه گفته شد استفاده از تحلیل های فرآیندکاوی در گام اول نیازمند خرید ابزار و هیچ گونه هزینه اضافه‌ای نخواهد بود. شما به سادگی با باز کردن حساب در هریک از ابزارهای ذکر شده می‌توانید از قابلیت های آن بدون خرید و صرف هزینه های کلان استفاده کنید.

دسته‌بندی نشده

ابزار Celonisابزار فرآیندکاویابزار فرآیندکاوی  Celonisابزار فرآیندکاوی  UIPathنرم افزار فرآیند کاوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره پیام دهید.